Strona emitowana:
2017
S T A T U T C E C H
U
-
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
-
Cech, z
zastrzeżeniem postanowień § 6 ust. 2, jest dobrowolną organizacją samorządu
rzemiosła.
-
Cech
posiada osobowość prawną.
-
Cech działa
na podstawie ustawy z dnia 22 marca 1989 r. o rzemiośle oraz niniejszego
statutu.
§ 2
Członkami
Cechu mogą być na zasadzie dobrowolności rzemieślnicy prowadzący działalność na
terenie województwa leszczyńskiego i ościennych w zakresie rzemiosł określonych
w art.2 ust. 1 Ustawy o rzemiośle z dnia 22 marca 1989 r.
§ 3
-
Cech nosi
nazwę: Cech Rzemiosł Różnych.
-
Siedzibą
Cechu jest Rawicz ul. Wojska Polskiego 26.
§ 4
Cech jest
dobrowolnym członkiem Izby Rzemieślniczej w Poznaniu.
-
ZADANIA CECHU
§ 5
-
Cech zobowiązany jest
dbać o prawidłowy rozwój rzemiosła.
-
Do zadań Cechu należy w
szczególności:
-
utrzymywanie i
podnoszenie godności zawodowej członków,
-
prowadzenie wśród
członków pracy społeczno-wychowawczej mającej na celu szerzenie zasad etyki
zawodowej oraz prawidłowego i rzetelnego wykonania rzemiosła,
-
współpraca z
organizacjami politycznymi i społecznymi, zwłaszcza w dziedzinie podnoszenia
świadomości społeczno-politycznej rzemieślników,
-
reprezentowanie
interesów członków wobec terenowych organów władzy i administracji
państwowej, organizacji społecznych i gospodarczych,
-
przedstawienie
właściwym i terenowym organom administracji państwowej wniosków dotyczących
zadań oraz środków niezbędnych dla wykonywania tych zadań,
-
badanie i ocena
sytuacji oraz warunków pracy rzemiosła na terenie działania Cechu, stanu
wykorzystania jego możliwości usługowych i produkcyjnych oraz sporządzania
sprawozdań statystycznych dotyczących działalności Cechu,
-
oddziaływanie w
kierunku zapewnienia zgodnie z potrzebami społecznymi prawidłowości
wykonywania przez rzemieślników zadań, które dotyczą zwłaszcza usług dla
ludności,
-
udzielania
rzemieślnikom pomocy przy wykonywaniu rzemiosła w drodze udzielania porad i
informacji, wystąpień i interwencji,
-
udzielanie informacji o
usługach świadczonych przez rzemieślników oraz ich możliwościach
produkcyjnych,
-
rozpatrywanie skarg na
działalność członków i wykonywanie związanych z tym kontroli,
-
udzielanie pomocy w
prawidłowym kształtowaniu cenników za usługi, ustalonych przez rzemieślników
we własnym zakresie,
-
poprawienie i
rozwijanie postępu technicznego i gospodarczego w rzemiośle, otaczanie
opieką rzemieślników pracujących nad wynalazczością i usprawnieniami
technicznymi8, organizowanie i popieranie klubów postępu technicznego,
popieranie rozwoju rzemiosł artystycznych, organizowanie konkursów, wystaw,
pokazów oraz muzeów,
-
organizowanie pomocy w
podnoszeniu kwalifikacji zawodowych członków i pracowników zakładów
rzemieślniczych,
-
propagowanie,
koordynowanie i nadzorowanie przygotowania zawodowego,
-
współpraca z władzami
oświatowymi i szkołami zawodowymi w zakresie dokształcania teoretycznego
uczniów rzemieślniczych,
-
roztaczanie opieki nad
młodzieżą rzemieślniczą we współdziałaniu ze związkami zawodowymi oraz
organizacjami młodzieżowymi,
-
udzielanie pomocy
członkom Cechu w zapewnieniu warunków bezpieczeństwa i higieny pracy w
zakładach rzemieślniczych oraz organizowanie szkolenia w tym zakresie,
-
organizowanie
działalności socjalnej, kulturalnej i oświatowej dla członków i ich rodzin
oraz dla uczniów i pracowników Cechu i zakładów rzemieślniczych, a także
członków ich rodzin,
-
współpraca z Zakładem
Ubezpieczeń Społecznych w zakresie właściwego wykonania przepisów wykonania
przepisów dotyczących ubezpieczenia społecznego rzemieślników,
-
delegowanie
przedstawicieli rzemiosła do organów kolegialnych, w których udział
przedstawicieli rzemiosła przewidują przepisy szczególne oraz do organizacji
społecznych, w pracy których uczestniczy rzemiosło,
-
zgłaszanie na wniosek
izby rzemieślniczej, kandydatów na członków komisji egzaminacyjnych oraz na
rzeczoznawców do wydawania opinii w zakresie spraw dotyczących
rzemiosła,
-
dokonywanie na wniosek
osób zainteresowanych, fachowej oceny pracy wykonywanej przez członków cechu
i wydawanie w tym przedmiocie opinii,
-
udzielanie informacji dotyczących warunków wykonywania
rzemiosł oraz udzielanie pomocy organizacyjnej rzemieślnikom uruchamiającym
zakłady, w szczególności młodzieży wyszkolonej w rzemiośle,
-
prowadzenie obsługi informacyjnej wobec członków cechu w
zakresie spraw dotyczących rzemiosła,
-
wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów
szczególnych.
-
Cech
współdziała ze spółdzielnią rzemieślniczą, zrzeszającą jego członków w
sprawach objętych zakresem działania spółdzielni.
-
PRAWA
I OBOWIĄZKI CZŁONKÓW CECHU
§ 6
-
Członkami Cechu mogą być
rzemieślnicy w rozumieniu art. 2 Ustawy o rzemiośle z dnia 22 marca 1989
roku.
-
Członkiem cechu może być
osoba, która przez ostatnie 5 lat była członkiem Cechu i z powodu przejścia na
emeryturę lub rentę zaprzestała wykonywania rzemiosła.
-
Wpis do rejestru członków
cechu osób wskazanych w ust. 1 i 2 następuje na podstawie ich pisemnego
wniosku, po decyzji zarządu o przyjęciu.
-
Zarząd cechu podejmuje
decyzję o przyjęciu i wpisie do rejestru członków w terminie 14 dni od
złożenia wniosku.
-
O decyzji o przyjęciu lub
odmowie przyjęcia na członka Cechu, Zarząd zawiadamia na piśmie
zainteresowanego w terminie 14 dni od jej podjęcia.
-
Od odmownej decyzji
zarządu, służy zainteresowanemu odwołanie do walnego zgromadzenia członków,
które należy wnieść w ciągu 14 dni od doręczenia decyzji.
-
W uzasadnionych
przypadkach zarząd cechu może podjąć decyzję o przyjęciu na członka cechu
osoby lub spółki cywilnej osób fizycznych niespełniających warunków w zakresie
kwalifikacji i zatrudnienia określonych w art. 2 ust. 1 Ustawy o rzemiośle.
rzemiośle decyzji o przyjęciu przez zarząd cechu określi czas trwania
członkostwa.
§ 7
-
Członkowie
mają prawo;
-
korzystania z pomocy i świadczeń Cechu w zakresie określonym w
§ 5 statutu
-
wybierania i wybieralności do organów Cechu,
-
zgłaszania wniosków zmierzających do usprawnienia pracy
Cechu,
-
wnoszenie
odwołań od uchwał Zarządu Cechu dotyczących praw członka do Walnego
Zgromadzenia,
-
obecności
na obradach organów Cechu przy rozpatrywaniu stawianych im zarzutów i skarg
oraz do udzielenia wyjaśnień,
-
wglądu w
protokoły Walnych Zgromadzeń i roczne sprawozdania Zarządu Cechu, protokóły
i pisma pokontrolne oraz sprawozdania z wykonania zaleceń,
-
uzyskania
od organów Cechu na Walnych Zgromadzeniach, zebraniach sesji cechowych lub
innych formach informacji o działalności Cechu, jego wynikach oraz
zamierzeniach,
-
żądanie
zwołania Walnego Zgromadzenia,
-
Nie ma
prawa wybieralności członek Cechu, który:
-
został
pozbawiony praw publicznych prawomocnym orzeczeniem sądu powszechnego,
-
został
pozbawiony prawa wybieralności prawomocnym orzeczeniem Sądu cechowego,
-
został
prawomocnym orzeczeniem wykluczony ze spółdzielni rzemieślniczej, jeżeli od
daty wykluczenia nie upłynęły dwa lata,
-
zalega z
wpłaceniem składki cechowej powyżej trzech miesięcy, mimo wezwania, o którym
mowa w § 5 ust. 3 statutu.
§ 8
-
Do statutowych obowiązków
członka cechu należy:
-
stosowanie się do
przepisów statutu, uchwał Walnego Zgromadzenia i Zarządu Cechu,
-
czynne uczestnictwo w
pracach cechu,
-
regularne wpłacanie
składki cechowej w obowiązującej wysokości oraz należności podatkowych i
składek na ubezpieczenie społeczna,
-
podnosić jakość usług
oraz kulturę obsługi klientów.
-
W działalności swojej
członek cechu powinien przestrzegać:
-
zasad etyki zawodowej i
rzetelnego wykonania zawodu,
-
przepisów prawa
obowiązujących przy wykonywaniu rzemiosła.
§ 9
Członek Cechu
jest obowiązany w ciągu 30 dni zawiadomić Cech o zaniechaniu wykonywania
rzemiosła lub o przeniesieniu siedziby zakładu rzemieślniczego poza teren
działalności cechu.
§ 10
-
Członkostwo w Cechu ustaje na
skutek:
-
wystąpienia,
-
wykreślenia,
-
wykluczenia.
§ 11
-
Wystąpienie członka z
cechu następuje po upływie 6 miesięcznego okresu wypowiedzenia od dnia
zgłoszenia pisemnego wypowiedzenia do Zarządu, licząc od końca miesiąca, w
którym nastąpiło wypowiedzenie.
-
Na wniosek występującego
Zarząd Cechu może skrócić okres wypowiedzenia do 1 miesiąca.
§ 12
Wykreślenie członka z cechu następuje w
przypadku:
-
zaprzestania wykonywania rzemiosła,
-
przeniesienia siedziby zakładu poza teren
działalności cechu,
-
śmierci członka
-
upływu czasu trwania członkostwa, o którym mowa
w § 6 ust. 7 statutu.
§ 13
Wykreślenie z rejestru członków
Cechu z przyczyn określonych w § 12 następuje na mocy uchwały Zarządu Cechu.
Wykreślenie powinno nastąpić
bezpośrednio po stwierdzeniu przyczyn uzasadniających wykreślenie.
§ 14
-
Wykluczenie członka z cechu może nastąpić
jedynie z ważnej przyczyny, w przypadku gdy z jego winy dalsze członkostwo
jest sprzeczne z postanowieniami cechu, lub z zasadami współżycia
społecznego.
-
Za ważną przyczynę wykluczenia należy uznać w
szczególności:
-
uporczywe niewywiązywanie się z podstawowych
obowiązków członkowskich,
-
świadome zawyżanie cen lub złą jakość
wykonywanych wyrobów względnie usług,
-
wykorzystywanie funkcji samorządowych lub
stanowiska do uzyskiwania nieuzasadnionych korzyści materialnych lub
osobistych,
-
popełnienie przestępstwa w celu uzyskania
korzyści materialnych na szkodę interesu społecznego, jeżeli przestępstwo
stwierdzone zostało prawomocnym wyrokiem.
§ 15
Uchwałę o
wykluczeniu członka podejmuje Zarząd na wniosek Sądu Koleżeńskiego lub z własnej
inicjatywy.
§ 16
-
O wykreśleniu lub wykluczeniu
członka zarząd obowiązany jest powiadomić zainteresowanego listem poleconym w
ciągu 14 dni od daty decyzji oraz podać uzasadnienie wraz z pouczeniem o
możliwości odwołania się.
Członka
zmarłego wykreśla się z rejestru członków ze skutkiem od dnia, w którym
nastąpiła śmierć.
-
Uchwała w sprawach określonych w
ust.1 staje się skuteczna z datą doręczenia zainteresowanemu zawiadomienia o
wykluczeniu lub wykreśleniu.
-
Osobom, z którymi rozwiązano
członkostwo przysługuje prawo odwołania się za pośrednictwem Zarządu Cechu do
Walnego Zgromadzenia członków terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.
-
Odwołujący się członek ma prawo
być obecny na Walnym Zgromadzeniu w czasie rozpatrywania jego odwołania.
-
O terminie
Walnego Zgromadzenia Zarząd Cechu zawiadamia odwołującego się członka listem
poleconym z 14 dniowym wyprzedzeniem.
§ 17
-
Wysokość składki cechowej ustala
Walne Zgromadzenie, uwzględniając finansowanie działalności
organizacyjno-samorządowej Cechu i inne jego wydatki oraz wydatki na
działalność statutową organizacji rzemieślniczych, do których cech
przystąpił
O wysokości
składki cechowej, Cech zawiadamia członków ze wskazaniem podstawy obliczenia
składki oraz terminów jej płatności.
-
Zarząd Cechu może w szczególnie
uzasadnionych przypadkach zwolnić członka od obowiązku płacenia składki w
całości lub w części na czas określony, a także umorzyć składki
zaległe.
§ 18
-
Uchwałą
Walnego Zgromadzenia można nadać godność honorowego starszego lub
honorowego członka Cechu osobom, które położyły szczególne zasługi dla Cechu
lub rozwoju rzemiosła, a nie prowadzą zakładów rzemieślniczych.
-
Osoby
posiadające tytuły honorowe mają prawo brać udział w Walnym Zgromadzeniu z
głosem doradczym oraz korzystać ze świadczeń socjalnych i kulturalnych Cechu w
zakresie przysługującym członkom.
-
ORGANY
CECHU
§ 19
-
Organami
Cechu są:
-
Walne
Zgromadzenie członków,
-
Zarząd
,
-
Komisja
Rewizyjna ,
-
Sąd
Koleżeński.
-
Członek
Cechu może być wybrany tylko do jednego z organów wymienionych w ust. 1. od
lit. B, C i D.
-
Wybory
Starszego Cechu oraz organów, o którym mowa w ust. 1 dokonywane są w
głosowaniu tajnym spośród nieograniczonej liczby kandydatów. Odwołanie członka
organu następuje także w głosowaniu tajnym.
-
Przy
obliczaniu wymaganej większości głosów dla podjęcia przez organy Cechu uchwały
uwzględnia się tylko głosy oddane za i przeciw uchwale.
-
Każdą
funkcję z wyboru można pełnić najwyżej przez dwie kolejne kadencje.
-
Za udział w
posiedzeniach organów Cechu, z wyjątkiem Walnego Zgromadzenia, członkowie
otrzymują diety i zwrot kosztów podróży wg zasad ustalonych przez Walne
Zgromadzenie członków.
-
Walne
zgromadzenie członków
§ 20
Walne
Zgromadzenie jest najwyższym organem Cechu powołanym do podejmowania uchwał w
sprawach należących do jego zakresu działania.
§ 21
-
Do zakresu działania Walnego
Zgromadzenia należy:
-
uchwalanie statutu i jego
zmian,
-
wybór i odwołanie Starszego
Cechu i pozostałych członków Zarządu, przewodniczących i pozostałych
członków Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego oraz zastępców
członków,
-
określenie wysokości składek
cechowych, opłat za świadczenia oraz dobrowolnych świadczeń
rzemieślników,
-
określanie wysokości składek
cechowych, opłat za świadczeń oraz dobrowolnych świadczeń
rzemieślniczych,
-
ustalanie wysokości diet i zasad
zwrotu kosztów podróży dla członków organów Cechu,
-
uchwalanie planów i programów
rozwoju rzemiosła, planów finansowych oraz podziału nadwyżki budżetowej
Cechu,
-
rozpatrywanie sprawozdań Zarządu
i Komisji Rewizyjnej, zatwierdzanie sprawozdań rocznych i bilansów oraz
podejmowanie uchwał co do wniosków członków Cechu, Zarządu i Komisji
Rewizyjnej w tych sprawach i udzielanie absolutorium członkom Zarządu,
-
podejmowanie uchwał w sprawie
nabycia , zbycia lub obciążenia nieruchomości,
-
podejmowanie uchwał w związku z
oceną pokontrolną działalności Cechu,
-
upoważnienia Zarządu do
zaciągnięcia pożyczek oraz zbywania ruchomości Cechu mających wartość
historyczną, artystyczną i naukową,
-
uchwalanie regulaminu obrad
Walnego Zgromadzenia i Komisji Rewizyjnej
-
nadawanie godności członka
honorowego Cechu,
-
rozpatrywanie odwołań członków
Cechu od decyzji Zarządu Cechu,
-
uchwalanie regulaminu Sądu
Koleżeńskiego,
-
podejmowanie uchwał w sprawie
dobrowolnej przynależności do Izby Rzemieślniczej,
-
wybieranie delegatów na Walne
Zgromadzenie Izby Rzemieślniczej ,
-
podejmowanie uchwał w sprawie
likwidacji Cechu,
-
podejmowanie uchwał w innych
sprawach przedstawionych do rozpatrzenia przez zarząd Cechu lub Izbę
Rzemieślniczą ,
-
Walne
Zgromadzenie wybiera delegatów, o których mowa w ust. 1 ptk.13 na okres
kadencji.
§ 22
Odwołanie
członka Zarządu, Komisji Rewizyjnej lub Sądu Koleżeńskiego przed upływem
kadencji może nastąpić przez Walne Zgromadzenie większością 2/3 głosów,
oddanych w głosowaniu tajnym.
§ 23
-
Jeżeli Cech liczy więcej jak 300
członków Walne Zgromadzenie może podjąć uchwałę o jego zastąpieniu zebraniem
delegatów.
W przypadku,
gdy Cech liczy ponad 500 członków walne Zgromadzenie zastępuje się zebraniem
delegatów.
-
Delegatów wybierają sekcje
terenowe na okres kadencji Zarządu.
Przy liczbie
członku Cechu do 1 000 wybiera się jednego delegata na 7 członków, ponad
1 000 do 1 500 jednego delegata na 9 członków, ponad 1 500
jednego delegata na 11 członków.
-
Do zebrania delegatów
zastępującego Walne Zgromadzenie członków stosuje się odpowiednie przepisy o
walnych zgromadzeniach.
§ 24
-
Walne Zgromadzenie zwołane jest
przynajmniej jeden raz w roku najpóźniej w ciągu 6-ciu miesięcy po upływie
roku obrachunkowego.
Walne
Zgromadzenie zwołuje, na podstawie uchwały Zarządu Starszy Cechu lub w jego
zastępstwie Podstarszy Cechu.
-
Ponadto zarząd powinien podjąć
uchwałę o zwołaniu Walnego Zgromadzenia na żądanie:
-
Komisji
Rewizyjnej,
-
1 ogólnej
liczby członków Cechu lub delegatów,
-
Żądanie zwołania Walnego
Zgromadzenia powinno być złożone na piśmie z podaniem celu jego zwołania.
-
W przypadkach wskazanych w ust.2
Walne Zgromadzenie powinno odbyć się w ciągu 6 tygodni od daty złożenia
żądania. Jeżeli to nie nastąpi Walne Zgromadzenie może zwołać Komisja
Rewizyjna.
§ 25
-
O czasie, miejscu i porządku obrad
Walnego Zgromadzenia zawiadamia się wszystkich członków listem poleconym lub
innym sposobem z potwierdzeniem odbioru, co najmniej 14 dni przed terminem
Walnego Zgromadzenia.
O czasie,
miejscu i porządku obrad Walnego Zgromadzenia zawiadamia się również
spółdzielnie rzemieślnicze, których członkiem jest Cech.
W Walnym
Zgromadzeniu mogą brać udział inne zaproszone osoby.
-
W
zawiadomieniu o Walnym Zgromadzeniu należy zamieścić informację o wyłożeniu do
wglądu w biurze Cechu - odpowiednio do porządku obrad - następujących
materiałów:
-
zamknięcia rachunkowego za rok ubiegły,
-
sprawozdania Zarządu,
-
projektów
podstawowych uchwał,
-
protokołu
poprzedniego Walnego Zgromadzenia.
-
Członkom,
którzy zalegają z uiszczeniem składek cechowych powyżej trzech miesięcy należy
w zawiadomieniu przypomnieć, że w przypadku nie przedłożenia dowodu zapłacenia
zaległych składek będą pozbawieni prawa wybieralności do organów Cechu i w
ostateczności mogą być wykluczeni z Cechu.
§ 26
-
Walne Zgromadzenie otwiera Starszy
Cechu lub Podstarszy Cechu. Walne Zgromadzenie wybiera spośród członków Cechu
prezydium w składzie:
przewodniczący,
zastępcy przewodniczącego i sekretarz.
-
Przewodniczący zgromadzenia ma
prawo, po uprzednim trzykrotnym upomnieniu, wykluczyć ze zgromadzenia osoby,
które nie stosują się do zarządzeń porządkowych.
-
Szczegółowe
zasady i tryb obrad Walnego Zgromadzenia określa regulamin.
§ 27
-
Walne
Zgromadzenie zwołane zgodnie z postanowieniem § 25 statutu jest zdolne do
podejmowania uchwał w sprawach objętych porządkiem obrad, jeżeli liczba
obecnych wynosi, co najmniej 1 liczby członków Cechu lub delegatów,
jeżeli statut nie stanowi inaczej.
-
W razie nie
dojścia do skutku Walnego Zgromadzenia z powodu braku wymaganej liczby
obecnych członków, zarząd obowiązany jest nie później niż w ciągu 14 dni
zwołać ponownie Walne Zgromadzenie, które będzie prawomocne bez względu na
liczbę obecnych.
-
Uchwały
zapadają zwykłą większością głosów, jeżeli statut nie stanowi inaczej.
-
Uchwały o
zmianie statutu, uzupełnieniu porządku obrad oraz w sprawach wprowadzonych
dodatkowo na porządek obrad wymagają dla swej ważności, co najmniej 2/3 głosów
obecnych uprawnionych do głosowania. Uchwałą o uzupełnieniu porządku obrad nie
może być podjęta sprawa zmiany statutu.
-
W
głosowaniu na Walnym Zgromadzeniu biorą udział jedynie członkowie
Cechu.
§ 28
-
Uchwały na
Walnym Zgromadzeniu zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów,
jeżeli statut nie stanowi inaczej. Na żądanie większości obecnych członków
Walne Zgromadzenie podejmuje uchwały w głosowaniu tajnym.
-
Protokół
Walnego Zgromadzenia podpisuje przewodniczący i sekretarz
zebrania.
-
Zarząd
Cechu
§ 29
Zarząd Cechu
jest organem wykonawczym Cechu i ponosi odpowiedzialności za prawidłową jego
działalność.
§ 30
-
Zarząd składa ze Starszego Cechu ,
2 podstarszych, sekretarza, skarbnika oraz 3 członków.
Walne
Zgromadzenie wybiera oddzielnie: Starszego Cechu, a pozostałych członków zarządu
razem. Jednocześnie Walne Zgromadzenie wybiera 2 zastępców członków.
Warunkiem wyboru jest uzyskanie największej liczby głosów, lecz nie mniej niż 50
% ważnych głosów.
-
Zarząd na pierwszym posiedzeniu
wybiera 2 podstarszych, sekretarza i skarbnika.
-
Kadencja
Zarządu trwa 4 lata.
-
Do Zarządu
Cechu mogą być wybierani jedynie członkowie Cechu. Prawo zgłoszenia kandydatów
do Zarządu przysługuje sekcjom.
-
Kandydat na
członka Zarządu powinien posiadać co najmniej 5 - letni okres członkostwa w
Cechu.
§ 31
W razie ustąpienia członka lub
odwołania członka Zarządu przed upływem kadencji, do Zarządu cechu wchodzi do
końca kadencji zastępca członka w kolejności otrzymanej ilości głosów, a w
przypadku równości głosów wg kolejności umieszczenia na liście.
W przypadku ustąpienia lub odwołania
Starszego Cechu, zastępuje go Podstarszy.
§ 32
Zarząd
prowadzi wszystkie sprawy Cechu, z wyjątkiem zastrzeżonych do kompetencji innych
organów Cechu.
§ 33
-
Do zakresu
działania Zarządu należy kierowanie całokształtem działalności Cechu, a w
szczególności:
-
reprezentowanie interesów członków wobec terenowych organów
władzy i administracji państwowej, organizacji społecznych i gospodarczych,
-
zarządzanie funduszami i majątkiem Cechu, z zastrzeżeniem
uprawnień walnego zgromadzenie wskazanym w § 21,
-
zwoływanie Walnych Zgromadzeń i przygotowania wniosków na te
zgromadzenia,
-
powoływanie komisji kontroli społecznej i innych komisji
spośród członków Cechu, na okres kadencji Zarządu,
-
realizowanie ustalonych zasad współdziałania ze spółdzielniami
rzemieślniczymi,
-
zawieranie i rozwiązywanie umów o pracę z kierownikiem biura
Cechu oraz ustalenie wynagrodzenia zgodnie z obowiązującymi zasadami
płac,
-
rozpatrywanie i rozstrzyganie skarg i wniosków, a zwłaszcza
skarg klientów na niewłaściwe lub nieterminowe wykonanie zamówień przez
członków Cechu,
-
rozpatrywanie wniosków komisji kontroli społecznej, wydawanie
w tych sprawach zaleceń członkom Cechu oraz występowanie z wnioskami do
właściwych organów,
-
kierowanie wniosków do sądu koleżeńskiego w sprawach
odpowiedzialności zawodowej członków oraz popieranie tych wniosków przed
sądem,
-
podejmowanie uchwał o członkostwo Cechu w spółdzielniach
rzemieślniczych oraz innych organizacjach,
-
podejmowanie uchwał o przyjęciu na członka Cechu oraz uchwał o
wykreśleniu lub wykluczeniu członka.
§ 34
-
Posiedzenia
Zarządu odbywają się co najmniej raz na miesiąc .
-
Na wniosek
Komisji Rewizyjnej posiedzenie Zarządu powinno odbyć się w możliwie
najkrótszym terminie, jednak nie później niż w ciągu 14 dni od dnia złożenia
wniosku.
§ 35
-
Posiedzenie
Zarządu Cechu zwołuje Starszy Cechu lub Podstarszy.
-
O czasie i
miejscu posiedzeń powiadomieni są na 7 dni przed terminem wszyscy członkowie
Zarządu. zarządy spółdzielni rzemieślniczych, których członkiem jest Cech.
-
W
posiedzeniach Zarządu uczestniczy kierownik biura z głosem
doradczym.
§ 36
-
Uchwały
Zarządu mogą być podejmowane przy obecności co najmniej połowy statutowej
liczby członków, w tym Starszego lub Podstarszego Cechu.
-
Uchwały
zapadają zwykłą większością głosów. Przy równej liczbie głosów decyduje głos
przewodniczącego posiedzenia Zarządu.
-
Szczegółowe
zasady i tryb pracy Zarządu i jego komisji określają regulaminy uchwalone
przez Zarząd.
-
Komisja
rewizyjna
§ 37
-
Komisja
Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działalności Cechu z
wyjątkiem Walnego Zgromadzenia i orzecznictwa sądu
koleżeńskiego.
-
Komisja Rewizyjna składa się z 5
członków i 2 zastępców wybranych przez Walne Zgromadzenie spośród członków
Cechu, na okres kadencji Zarządu.
Walne
Zgromadzenie wybiera oddzielnie przewodniczącego, a pozostałych członków razem.
Warunkiem wyboru jest uzyskanie największej liczby głosów, lecz nie mniej niż 50
% ważnych głosów. Członkowie komisji wybierają spośród siebie zastępcę
przewodniczącego i sekretarza.
W razie
niemożności pełnienia funkcji przez członka komisji jego prawa i obowiązki
przejmuje zastępca członka.
§ 38
-
Do zadań Komisji Rewizyjnej
należy:
-
badanie przynajmniej raz na pół
roku działalności statutowej Cechu z tym , że na wniosek 1 ogólnej
liczby członków Cechu, Zarządu Cechu - badanie powinno być przeprowadzona w
każdym czasie,
2 / badanie rocznych sprawozdań finansowych / bilansów / oraz
zgłaszanie Walnemu Zgromadzeniu wniosków w tych sprawach,
-
składanie Walnemu Zgromadzeniu
sprawozdań z dokonanych czynności,
-
przedkładanie Walnemu Zgromadzeniu wniosków o udzielenie
absolutorium Zarządowi,
-
wydawanie
zaleceń Zarządowi w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości .
-
Szczegółowe
zasady i tryb pracy komisji określa regulamin.
-
Sąd
koleżeński
§ 39
-
Sąd Koleżeński składa się z 5
członków i 2 zastępców, wybranych przez Walne Zgromadzenie spośród
członków Cechu na okres kadencji Zarządu.
Walne
Zgromadzenie wybiera oddzielnie przewodniczącego sądu, a pozostałych członków
razem. Warunkiem wyboru jest uzyskanie największej liczby głosów, lecz nie mniej
niż 50 % ważnych głosów.
-
Sąd
Koleżeński wybiera spośród siebie 2 zastępców przewodniczącego.
§ 40
-
Sąd
Koleżeński może orzekać następujące kary:
-
upomnienie,
-
naganę,
-
pozbawienie prawa do korzystania do określonych świadczeń
Cechu na okres 1 roku,
-
pozbawienie prawa wybieralności do organów cechowych na okres
3 lat.
-
W
uzasadnionych przypadkach sąd koleżeński może niezależnie od orzeczenia kary
wystąpić z wnioskiem do Zarządu o wykluczenie członka z Cechu.
-
W przypadku
rozpatrywania sprawy powstałej w skutek skarg osób korzystających ze świadczeń
rzemieślnika lub skargi spółdzielni rzemieślniczej i uznanie skargi za
zasadną, sąd niezależnie od orzeczenia kary może zalecić naprawienie
wyrządzonej szkody materialnej.
§ 41
-
Od
orzeczenia sądu koleżeńskiego służy odwołanie do rzemieślniczego sądu
odwoławczego, działającego przy Izbie Rzemieślniczej w ciągu jednego miesiąca
od doręczenia orzeczenia.
-
Orzeczenia
rzemieślniczego sądu odwoławczego są ostateczne.
§ 42
Wykonanie prawomocnych
orzeczeń sądu należy do Zarządu Cechu.
§ 43
Właściwość, zasady i tryb
postępowania przed sądem koleżeńskim określa regulamin uchwalony przez Walne
Zgromadzenie członków.
-
SEKCJE TERENOWE I
ZAWODOWE
§ 44
-
Członkowie
Cechu wykonujący rzemiosła na terenie jednego lub kilku sąsiednich miast i
gmin mogą tworzyć sekcje terenowe.
-
Członkowie
Cechu wykonujący jednakowe lub pokrewne rzemiosła mogą tworzyć sekcje
terenowe.
-
W Cechu
mogą działać sekcje terenowe i zawodowe. Delegatów na Walne Zgromadzenie
wybierają sekcje terenowe wskazane w § 23 ust. 2 statutu.
-
Zarząd
Cechu powołuje sekcje, jeżeli liczba rzemieślników wchodzących w ich skład
wynosi co najmniej 20 osób.
-
Pierwsze
zebranie sekcji zwołuje Zarząd Cechu. Zebranie wybiera przewodniczącego sekcji
i jego zastępcę. Zakres zadań przewodniczącego sekcji określa Zarząd Cechu.
Przewodniczący sekcji może uczestniczyć w posiedzeniach Zarządu Cechu z głosem
doradczym.
-
Do zadań
sekcji należy:
-
oddziaływanie na rzemieślników w kierunku zapewnienia
prawidłowego wykonywania zadań społeczno- gospodarczych rzemiosła ,
-
prowadzenie działalności mającej na celu podnoszenie etyki
zawodowej rzemiosła,
-
wnioskowanie w sprawach rozwoju rzemiosła danego regionu lub
zawodów,
-
otaczanie
opieką pracowników młodocianych pobierających naukę zawodu oraz udzielanie
pomocy rzemieślnikom prowadzącym nowe zakłady rzemieślnicze,
-
aktywizowanie rzemieślników do udziału w czynach
społecznych.
-
Ewentualne
wydatki sekcji pokrywane są w ramach planu finansowego Cechu.
-
Sekcje nie
mają uprawnień do występowania na zewnątrz, a opinie i postulaty przedstawiają
Zarządowi Cechu.
-
ZASADY
GOSPODARKI FINANSOWEJ CECHU
§ 45
-
Środki
finansowe Cechu stanowią składki członkowskie, opłaty za świadczenia Cechu,
dobrowolne świadczenia oraz inne wpływy.
-
Gospodarka
finansowa Cechu prowadzona jest w oparciu o plany finansowe uchwalone przez
Walne Zgromadzenie Cechu. Zasadą gospodarki finansowej jest
samowystarczalność. Zasady gospodarki finansowej Cechu oraz zasady
wynagradzania pracowników Cechu uchwala Walne Zgromadzenie.
§ 46
Cech
uczestniczy w kosztach działalności samorządowo organizacyjnej Izby
Rzemieślniczej oraz finansowaniu funduszów scentralizowanych przeznaczonych na
cele rozwoju rzemiosła, potrzeby oświatowe, społeczno wychowawcze i socjalne
ogółu rzemiosła.
-
BIURO
CECHU
§ 47
-
Kierownik
biura Cechu kieruje jego pracą, przygotowuje materiały na posiedzenia organów
Cechu oraz czuwa nad wykonaniem uchwał organów Cechu i zarządzeń władz
zwierzchnich.
-
Kierownik
biura Cechu jest odpowiedzialny za przestrzeganie w działalności Cechu
obowiązującego prawa.
-
W
przypadku, gdy wykonanie uchwał lub decyzji organów Cechu mogłoby spowodować
naruszenie prawa, kierownik biura Cechu powinien wystąpić do organu, który
uchwałą lub decyzją podjął, o jej zmianę lub uchylenie. W przypadku nie
uwzględnienia wystąpienia, kierownik biura powinien przedstawić sprawę Izbie
Rzemieślniczej.
-
Kierownik
biura bierze udział w obradach Walnego Zgromadzenia oraz w posiedzeniach
Zarządu z głosem doradczym.
-
Kierownik
biura Cechu odpowiada za pracę biura przed Zarządem Cechu.
§ 48
-
Kierownikiem biura Cechu może zostać osoba posiadająca, co
najmniej średnie wykształcenie oraz 3- letnią praktykę w organizacjach
rzemiosła.
-
W
uzasadnionych przypadkach Zarząd Cechu może zwolnić kandydata na kierownika
biura Cechu od warunku posiadania 3 - letniej praktyki w organizacjach
rzemiosła.
§ 49
Kierownikiem
zakładu pracy w rozumieniu kodeksu pracy jest Kierownik Biura Cechu.
-
REPREZENTACJA CECHU
§ 50
-
Cech
reprezentowany jest na zewnątrz przez Starszego lub Podstarszego Cechu lub
inne osoby upoważnione przez Zarząd.
-
Do
reprezentowania Cechu na zewnątrz Zarząd może upoważnić w określonych sprawach
również Kierownika Biura Cechu.
§ 51
-
Oświadczenie woli w zakresie praw i obowiązków składają Starszy
lub Podstarszy Cechu łącznie z Kierownikiem Biura Cechu lub upoważnionym przez
niego pracownikiem Biura Cechu.
-
Zarząd
Cechu może udzielić kierownikowi Biura Cechu pełnomocnictwa do dokonywania
określonych czynności prawnych, związanych z kierowaniem bieżącą działalnością
Cechu lub jego zakładem, a także pełnomocnictwa do dokonywania czynności
określonego rodzaju lub czynności szczególnych.
-
POŁĄCZENIE I
LIKWIDACJA
§ 52
-
Połączenie i likwidacja
Cechu może nastąpić uchwałą Walnego Zgromadzenia członków Cechu, większością 3
obecnych, uprawnionych do głosowania.
-
Walne Zgromadzenie
zwołane zgodnie z post. § 25 statutu, władne jest do podejmowania uchwały w
sprawie połączenia lub likwidacji Cechu, jeżeli liczba obecnych wynosi co
najmniej 50 % członków Cechu lub delegatów.
-
Majątek pozostałych po
likwidacji Cechu przekazuje się innej organizacji rzemiosła stosownie do
uchwały Walnego Zgromadzenia.
|